
Divadlo archa zkoumá, jak se žije v česku mladým Vietnamcům
Autor: Cen
Inscenace nabízí vhled do života mladých lidí, které možná potkáváme v tramvaji nebo u pokladny ve večerce, přitom netušíme, že jsou třeba studenty mezinárodních vztahů nebo ekonomie. Premiéra je naplánovaná na 27. února.
Během představení se malý sál Archy změní na výtvarný ateliér a protagonisté Thang Ngo Xuan, Lili Phungová a Thu Phuong Tran v něm modelují z hlíny a vyprávějí příběhy.
Jejich práci v detailech snímá webová kamera a na plátně vytváří emotivní krajiny, které ovlivňují dialogy performerů. Diváci navíc vstupují do netradičně uspořádaného divadelního sálu definovaného pohyblivým projekčním plátnem, zvukovou aparaturou, několika mobilními světly a televizní obrazovkou.
„Inscenace Každý má v sobě dva vlky vznikala během roční spolupráce autorky, projektu Hany Kokšalové se zástupci druhé generace Vietnamců žijících v České republice, kteří sami sebe nazývají Banánovými dětmi. Všichni tři účinkující se předtím neznali, ani neměli žádné zkušenosti s divadelní tvorbou. Během přípravy inscenace prošli sérií workshopů dokumentárního divadla vedených divadelními profesionály,“ popisuje dramaturgyně představení Jana Svobodová. Na jevišti – ateliéru si podle ní performeři kladou otázky zaměřené na vnitřní rozpory člověka, utváření vlastní identity, způsoby vyjadřování vzdoru i vděčnosti ke starší generaci. Inscenace se dotýká obecných témat, jako je například touha po přijetí společností či důležitost vědomí domova.
A proč nese inscenace právě název Každý má v sobě dva vlky? „To vychází z dávných legend indiánů, kteří přirovnávají duši k souboji dvou vlků. Jednoho k boji vede vztek, smutek, nenávist a sebelítost. Druhý bojuje za lásku, naději, skromnost a důvěru. Na otázku, který z nich bitvu vyhraje, je odpověď: Ten, kterého víc krmíš,“ vysvětluje ředitel divadla Archa Ondřej Hrab a dodává, že se legenda vypráví i ve Vietnamu.