Flora a fauna ozdobí stanici metra Opatov
Foto: P11

Flora a fauna ozdobí stanici metra Opatov

15. října 2020 18:32
Autor: TZ, red
Objekt nouzového výstupu ze stanice metra Opatov na začátku Centrálního parku ozdobí velkoformátový murál art „Flora a fauna" podle návrhu Ondřeje Vyhnánka. Veřejnost o tom rozhodla v online anketě.

Anketu pořádala Praha 11 ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Vybíralo se ze čtyř návrhů velkoformátových murálů a zúčastnilo se jí celkem 1491 hlasujících. Námět „Flora a fauna" od Ondřeje Vyhnánka zvítězil s převahou 509 hlasů.

Celková plocha, kterou murál art na Opatově pokryje, je zhruba 280 m2. Na zhotovení díla bude potřeba přibližně 110 litrů fasádních barev, tónovací barvy a aerosolové spreje. Samotná realizace díla by měla začít poslední říjnový týden a potrvá do konce listopadu v závislosti na počasí. Hotové dílo bude odhaleno současně se zprovozněním modernizované stanice metra Opatov a nových výtahů, které zde nyní buduje Dopravní podnik hl. m. Prahy.

„Projekt opatovského murálu je součástí naší snahy vrátit do veřejného prostoru umění. Právě názor veřejnosti tak byl pro výběr díla klíčový a já mám radost, že se nám ji prostřednictvím jednoduché internetové ankety podařilo zapojit. Murál Opatov je sice z pohledu celkové rekonstrukce stanice metra drobnost, pro cestující směřující k Centrálnímu parku však půjde o výrazný vizuální prvek,“ dodal Martin Duška (Piráti), radní jedenácté městské části pro dopravu a otevřenou radnici.

V návrhu na velkoformátovou malbu se nachází stylizovaní motýli druhu Vanessa cardui (babočka bodláková) a lilie tygří, které mají velmi podobnou vizualitu. Téma vychází z tajemné estetiky mikrosvěta, mimikryckých principů a vizuálních znaků rostlin a okřídleného hmyzu. Skica je inspirovaná dobovými knižními vědeckými ilustracemi, především prací artdecového umělce Eugène Séguye. Oranžovo-červená barevnost se shoduje s barvou metra linky C.

mural-art-flora-a-faunaOndřej Vyhnánek se narodil v roce 1983, v průběhu let pak prošel napříč domácí graffiti scénou. Spíše než neustálým vybrušováním vlastního graffiti jména se radši zabýval rozličnými tématy od parafrází světa superhrdinů, přes karikaturu po společenskou kritiku. Pouliční tvorba bez omezujících hranic mu umožňovala naplňovat vlastní výtvarné ambice, posilovala jeho uměleckou identitu a zároveň mu otevírala směr budoucího tvůrčího snažení.

Do charakteru jeho malby se promítly nejrůznější inspirační zdroje, ať už jde o výtvarnou kulturu jihoamerických národů, naivní umění, pop art nebo komiks. Během vysokoškolských studií přišlo bližší seznámení s keramikou v dílně Maříž, kde si brigádně přivydělával navrhováním glazovaných dekorů. Zaujetí hlínou mu od té doby již zůstalo. Při londýnském pobytu navíc poznal techniku mozaiky v kurzu specializovaného ateliéru Emmy Biggs a následně vytvořil několik rozsáhlých realizací.

V současné době se intenzivně věnuje keramice, především volné plastice v kombinaci s nejrůznějšími materiály od betonu, přes kov až po umělé pryskyřice. V tvorbě se s vážným zájmem zabývá budoucností lidstva, podstatou lidské existence, smrtí i tím, co po ní přijde. V jeho dílech se tak objevují varovné vize v podobě sci-fi měst vystavěných a ukrytých v symbióze s nadreálnými zvířaty či rostlinami, mutující společnost i příroda, lidská posedlost, fobie nebo snahy o dobývání cizích světů.