Luboš Plný: Čekárna
Autor: red
Tvorba umělce Luboše Plného (nar. 1961) je v širším kontextu zařazována do art brut. Plný však dávno není uměleckým outsiderem. Byl jediným českým autorem představeným na mezinárodní expozici Viva Arte Viva! na benátském Bienále 2017. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách pařížského Centre Pompidou.
Poté, co nebyl přijat na studium malby na Akademii výtvarných umění v Praze, působil na půdě školy jako model. Zrodil se Plného nejvýznamnější projekt Akademický model a také umělcova osobitá signatura v podobě razítka se znakem Diskobola, které mu s čestným titulem udělil někdejší rektor AVU doc. Jiří T. Kotalík.
Tento motiv se opakuje i v předsálí Čekárny, na unikátním videu vytvořeném pro Galerii Pro arte: zhmotněný Diskobolos, umělec sám, vítá její návštěvníky. Pohlížíme na cyklický přerod člověka v atletického hrdinu, snoubení nedosažitelné antické krásy a živočišné syrovosti, v jehož odrazu se sami zrcadlíme.
Čekárna, těžiště expozice, získává téměř godotovský rozměr. Jedná se nikoliv o čekání bezútěšné, ale naopak o action painting tvůrčí svobody bez kompromisů. Kolážovité fragmenty z prostředí psychiatrické léčebny zpochybňují jak Plného čekání na docenění ze strany kritiků, tak zařazení umělce na scénu art brut.
Institucionalizují art brut samotný, neboť jej posouvají na úroveň samostatného směru, který dnes zastává místo v respektovaných evropských institucích moderního umění. Plného případ poukazuje ještě dále, na jistý nešvar umělecké kritiky, kdy je výtvarníkova společenská hodnota determinována jeho akademickým vzděláním.
Galerie Pro arte / Praha / 9. 3. – 30. 4. 2018 / vernisáž 8. 3. od 20 hodin. Tržiště 13 (Vratislavský palác), Praha 1 – Malá Strana.